eTwinning je společenství evropských škol
“Hudba okolo nás – vytvořme si vlastní nástroje“
Školní družina se pod vedením vedoucí vychovatelky Petry Lyčkové a dalších vychovatelek zapojila do mezinárodního projektu eTwinning.
Hlavním cílem projektu bylo vytvořit vlastní hudební nástroje z recyklovaných a přírodních materiálů, což přineslo účastníkům nejen radost, ale i mnoho nových zkušeností.
Dílčí cíle projektu:
- prohloubit znalosti o hudbě a hudebních nástrojích
- zvýšit zájem o hudbu a hudební umění
- podpořit spolupráci a komunikaci mezi žáky ze zúčastněných zemí
- rozvíjet kreativitu, fantazii a zručnost při práci s různými materiály
- umožnit žákům prezentovat svou tvorbu a získat zpětnou vazbu
Zapojené země:
- Slovensko – Základná škola s materskou školou, Lomnička 29
- Česká republika – Základní škola pro tělesně postižené, Opava, Dostojevského 12
Úkoly:
- představení školy a seznámení s bezpečností na internetu
- tvorba vlastních hudebních nástrojů z recyklovaných a přírodních materiálů
- experimentování s různými zvuky a hra na vlastnoručně vyrobené nástroje
- nahrávání a sdílení hudebních děl s účastníky projektu
- výtvarné ztvárnění a pojmenování hudebních nástrojů vytvořených žáky partnerské školy
- vyhodnocení úkolů a šíření projektu
Používané nástroje:
- prostředí Twinspace
- videohovory
- email, Whatsapp
- fotografie
- video
- fotokoláže
- webové stránky
- aplikace Canva, Padlet, Piccollage, Youtube
Realizace projektu:
Projekt byl realizován formou dílčích aktivit, které na sebe tematicky navazovaly a umožnily účastníkům rozvíjet nejen tvořivost, ale i hudební a sociální dovednosti:
- Úvodní představení účastníků prostřednictvím písničky s vlastním textem doprovázené hrou na kytaru, elektronické varhany, na zobcové flétny a rumbakoule.
Natočení videa a jeho sdílení na platformě YouTube.
- Seznámení s pravidly bezpečného chování na internetu pomocí výukového videa, rozhovorů a společného sdílení zkušeností. Z aktivity vznikla fotodokumentace a prezentace vytvořená v aplikaci Canva.
- Spolupráce na tvorbě společného loga projektu – každý tým vybarvil svou polovinu připraveného motivu, který byl ztvárněn jako puzzle. Výsledné logo vzniklo spojením obou částí.
- Výroba vlastních hudebních nástrojů z přírodních a recyklovaných materiálů.
- Výtvarné ztvárnění a pojmenování hudebních nástrojů vytvořených žáky ze slovenské partnerské školy, sdílení výtvorů pomocí aplikací Padlet a Piccollage.
- Nácvik společné písně za doprovodu vlastnoručně vyrobených hudebních nástrojů. Účastníci si vyzkoušeli společné ladění rytmu a tempa, vzájemné naslouchání a souhru v kolektivu.
- Dvě hudební vystoupení před rodiči, ostatními žáky a zaměstnanci školy. Akce proběhly v příjemné a slavnostní atmosféře. Videonahrávka z vystoupení byla umístěna na platformě YouTube.
- Ukončení projektu, společné zhodnocení, sdílení výstupů a prezentace projektu na webových stránkách školy.
Na naší škole se do projektu zapojili účastníci zájmového vzdělávání a všechny vychovatelky. Činnosti vykonávali s velkým nadšením a radostí.
Během aktivit si účastníci upevňovali a rozvíjeli celou řadu důležitých kompetencí – schopnost spolupracovat, naslouchat druhým, soustředit se na úkol,
tvořivě se vyjádřit pomocí výtvarné i hudební činnosti, vyjadřovat své emoce a radost ze společného tvoření.
Zapojení digitálních nástrojů jim umožnilo objevovat nové způsoby komunikace a prezentace. Velkým přínosem byla také spolupráce se slovenskou školou,
která účastníkům ukázala, že existují kamarádi i mimo jejich bezprostřední okolí a že i oni mohou být součástí něčeho většího.
Projekt tak naplnil svůj záměr – nabídnout dětem smysluplné a radostné společné prožitky prostřednictvím hudby a tvořivé činnosti.
Za vychovatelky a účastníky zájmového vzdělávání Petra Lyčková